Barnmats hysteri!

Lagar barnmat här hemma så det skriker om det och Theodor ÄLSKAR min mat! Så roligt! Det jag hittills lagat är:

Broccoli
Wookgrönsaker
Morötter
Potatis
Palsternacka
Sommarmix med blomkål, broccoli och morötter
Majs
Ärtor
Blåbär och hallon
Kiwi
Mango
Äpple
Banan
Avokado

Dessa har jag gjort puréer av.

Sen har jag också lagat

Kyckling med ris och kokosmjölk
Torskfile med ris och dillsås
Köttfärssås och spaghetti

Är så himla kul tycker jag! Och Theo äter tacksamt allt! :)

Hur gör ni? Lagar ni egen barnmat eller köper på burk? Jag har köpt på burk några ggr, spec katrinplommonpure och päronpure har jag köpt en del då han varit lite trög i magen, sparar burkarna och fryser in den egna maten sen :) kyler först ner maten i vattenbad eller kylen och sen fryser in i burkar eller iskuber. Tillsätter också alltid smör i maten då det är viktigt för små barn med den extra energin. Har ni några bra/goda recept? :)

Tips till dom som vill laga egen mat till bebisar:

Koka maten, stek inte.
Tillsätt smör.
Krydda gärna med örter men inte med salt och starka kryddor.
Använd rena och desificerade (stavning?) redskap.
Laga gärna samma mat som till er vuxna men koka och tänk på kryddningen.

Är ett stort nöje för mig att laga egen mat! :) även om det är sjukt mycket extra jobb om man ska göra som jag gör. Är ensam hemma så mycket så lagar nästan aldrig mat till mig själv men är noga med att Theodor får i sig det han behöver. Lite dumt av mig...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: