Jobb & barnmat

Börjar jobba imorgon. 4 h varje torsdag blir det. Blandade känslor. Ska bli nyttigt att vara runt vuxna ibland men åh, det bästa som finns är ju att vara med Theodor! Mammas kille som är så himla perfekt!

Många har reagerat och sagt; OOOOJ vad tidigt! Men om man delar lika på föräldradagarna (pappan har rätt till hälften!) så är man inte hemma mycket mer än såhär. Jag har varit hemma med Theo i 7 månader och kommer va mammaledig till februari då är planen att Pontus tar över. Jag kommer då få en del av hans dagar också. Men på det här sättet lär jag och Theo att vara ifrån varandra successivt istället för att jag ska få en käftsmäll när jag plötsligt börjar jobba heltid igen. Åh. Kanske ska skaffa en till? Haha! Nej men det här är bra, jag har bara lite separationsångest.

Nu ikv har jag lagat mat, ovanligt va? Till mig och Pontus som jag ska frysa in gjorde jag en väääldigt stark köttgryta och till Theodor en kött- och grönsaksgryta med ris. Recept? Javisst! Observera att detta är till barnmat till barn från ca 7/8 månaders ålder tycker jag!

Ingredienser:

1 förpackning krossade tomater
150-200 g nötkött
1 palsternacka
2 morötter
1/4 gul lök
2 tomater
1/2 grön paprika

Gör såhär:

Koka upp de krossade tomaterna i en kastrull medan du skär köttet och grönsakerna i bitar, ner med allt i kastrullen och låt puttra i 1-2 timmar. Rör om då och då för att det inte ska brännas vid. Om behov, späd med vatten. Jag smakade av med lite torkad oregano. Man kan använda örter i barnmat för mer smak. Färska eller torkade spelar ingen roll!

Kör i matberedaren/mixern till önskad konsistens. Tillsätt lite smör och blanda med kokat ris. Kyl ner ordentligt och frys in i iskubslådor eller små bukar.

Hihi enkelt va?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: